Vandaag verplaats ik naar een ander hotel, met een zwembad in Bangkok. Als ik voor de immens grote toren wordt afgezet denk ik mijn hemel, hier verdwaal je! Ik loop naar binnen en alles is van goud en heel erg over de top. Ik vraag de man beneden waar ik heen moet en hij wijst me de lift. “Je moet naar de elfde etage”, zegt hij.

“Lost is just another word for exploring”

Op de elfde etage is de receptie. Wat een logische plek, ik had het zelf kunnen bedenken. Als ik boven ben loop ik langs een tafel met wel negenhonderd kopjes koffie. Hoeveel mensen slapen hier? Ik kom erachter dat ik in de verkeerde toren zit en moet op de elfde weer naar buiten, langs het zwembad. Daar kom ik weer in grote zalen vol met bloemen en stoelen. Volgens mij ben ik nu al verdwaald.

Dure Chineesjes

Daar loop ik met mijn backpack en bergschoenen tussen alle kleine, deftige, dure Chineesjes. Eindelijk vind ik de receptie en kan ik inchecken. Op naar de zesentwintigste etage. Ik heb een mega grote kamer met een prachtig uitzicht over Bangkok. En in de badkamer zie ik een bad. Dat lijkt wel een eeuw geleden, heerlijk.

Verslapen

De douche is wat ingewikkeld. Die is gemaakt voor minimensjes. Ik moet krom in bad gaan staan en de straal stort dan op je lichaam. De wekker gaat om 5 uur af dus ik ga lekker vroeg naar bed. Ik word wakker en zie licht door de gordijnen, huh?!? Ik check mijn telefoon maar die is leeg. DAMN! Verslapen.

Marrit in Bangkok

Ik kleed me aan en race naar buiten. Ik ga Marrit namelijk ophalen op het vliegveld. Van iedereen die gezegd heeft langs te komen, had ik het van haar echt nooit verwacht. Totaal uit haar comfortzone vliegt ze in haar eentje naar Bangkok. Gelukkig duren de immigration en koffer even, dus we staan exact tegelijk buiten.

Prachtig Bangkok

Hoe leuk, samen reizen voor de komende twee weken. We houden de eerste dag rust bij het zwembad zodat Marrit kan bijkomen van haar vlucht. De volgende dag staan we al om zes uur op. Ik begin met mijn nieuwe ochtend routine, qigong en tai chi. De gang is echt een danszaal zo groot dus een prachtige plek. En hoe mooi om de zon te zien opkomen boven Bangkok.

Wow, die gaat hard

Na het ontbijt gaan we naar buiten richting de boot. We kijken waar we heen moeten. Alles is aangegeven in het Thais, handig! Er komt een boot aan maar we hebben geen idee waar die heen gaat. We lopen naar de boot en hop die is al weer weg. Euh, dat ging sneller dan het licht. Je moet hier binnen een nanoseconde reageren anders ben je gewoon te laat.

“Speed is irrelevant if you are going in the wrong direction”

Gelukkig stopt er al snel weer een boot en is er een aardige, oude man die ons wel even zal helpen. Als de boot aankomt moet je maar zien hoe je erin komt en vooral niet nadenken of treuzelen. Als we amper zitten geeft hij gas, zo hard dat we bijna achterover vallen.

Goedkoop ritje

Binnen een paar minuten zijn we op de plaats van bestemming. Op de kant worden we gelijk aangesproken door een aardige man die vertelt dat het vandaag een speciale dag is. Een keer in de maand is er een soort promotie voor Thailand en is alles heel goedkoop voor toeristen. We worden in een tuktuk gezet en de beste man gaat ons voor 60 bath (1,80 euro) de hele dag rondrijden naar alle mooie plekken. Dat is een goede deal!

Happy Buddha

En wat een humor heeft hij, we komen nu al niet meer bij. we beginnen bij de Happy Buddha. Een prachtige, grote Buddha van goud met er omheen allerlei bid plaatsen. Als we uitstappen roept de man; “click, click go”, hahaha. Al die toeristen met hun foto’s ook. De volgende stop is een tempel met een grote zittende Buddha, ook alweer zo mooi.

195 % korting

Daarna brengt hij ons naar een kleinere tempel waar een liggende Buddha is, hier komen niet veel toeristen denk ik. Buiten worden we aangesproken door een man die zegt dat het vandaag “Buddha dag” is. Tempels waar je normaal voor moet betalen zijn nu gratis.

Ook raad hij ons aan om naar de Thai factory te gaan om saffieren te kopen. Vandaag krijgen we maar liefst 195% korting, dat is voor niks joh. De opbrengst gaat naar de tempels. Een beetje een gek verhaal, maar jah, wie weet is het wel waar.

BangkokThai factory scam

De tuktuk man wacht overal braaf en paft de ene sigaret na de andere weg. Dan stoppen we voor een pand waarvan we niet weten wat er te doen is. We gaan naar binnen en staan ineens bij de Thai factory. Alles blinkt en glimt en ziet er heel duur uit. Er hangt een bordje met als je bent afgezet door een chauffeur en niet weet wat je hier komt doen je dat door moet geven, dan laten ze je met rust.

“I smell a scam here”

We lopen naar binnen en gelijk begint ze met korting. Die is alleen geen 195% maar 30%. En die korting is ook niet alleen vandaag maar gewoon elke dag. Eigenlijk is er dus nooit korting. Als we buiten komen zeggen we tegen de chauffeur dat we niet meer naar zulke plaatsen willen maar naar het paleis. Okay, okay is het antwoord. Nog geen vijf minuten later stopt hij weer, nu voor een hele dure kledingzaak. Nee roepen we in koor, we willen naar het paleis.

BangkokYou wok, wok!

Hij blijft maar zeggen “ten minutes, ten minutes” en iets met benzine. We snappen er werkelijk niets van wat nu de bedoeling is en ineens slaat de sfeer om. Hij kijkt niet zo blij meer en zijn humor is ook totaal verdwenen. Nors zegt hij dat hij naar het paleis gaat. Als we daar aankomen zegt hij: “wok, wok. You can wok, wok”. Volgens mij bedoeld hij “walk”, lopen.

“Keep walking and keep shining”

Hij heeft er geen zin meer in en is klaar met ons. Dit was het laatste ritje.We geven 100 bath en dan zegt hij okay en klaar. Euh, wisselgeld? Nee hoor het is goed zo. Hahaha, we komen niet meer bij. In welke film zitten we? Wok, wok! Nou dat wordt dan inderdaad lekker lopen.

Bangkok BangkokPaleis van de Koning in Bangkok

Bij het paleis van de koning is het zo ongelofelijk druk, niet meer normaal. Als kudde vee stroomt het van alle kanten naar binnen. Alles galmt tussen de gebouwen, niet te doen. Veel westerse toeristen zien we niet, maar het stikt er van de Aziaten. We lopen wat rond en kijken onze ogen uit.

“If every fool wore a crown, we should all be kings”

Wat een gouden pracht en praal. Alles is ingelegd met spiegeltjes en kleurtjes. Marrit sluit zich al snel aan bij een leuke groep Chinezen, wat hebben ze een lol als ze spontaan mee op de foto gaat.

Zo groot!

In elke tempel staan bankjes om allerlei dingen te eren en geluk af te dwingen dus dat is flink doneren hier. We houden het na niet heel lan g voor gezien, veel te druk. Op naar de liggende Buddha, naast het paleis. Wat we daar zien is niet normaal. Zo bizar groot is dit beeld.

“Little moments big memories”

Hij ligt in een eigenlijk net iets te klein gebouw, je kan er maar net langs lopen. Ook hier is het super druk en haalt het eigenlijk de charme van zijn plek wel weg. Er omheen is een prachtige tuin met allerlei beelden en nog meer pracht en praal.

Khaosan road Bangkok

Daarna houden we de toeristen even voor gezien en gaan we met de tuktuk naar Khaosan road. Even op het terras wat bijkomen. Khaosan road is een gezellige straat. Heerlijk slenteren langs de kraampjes en met een koud drankje even af koelen op het terras.

We komen de grappigste slippers ooit tegen en een man met schorpioenen op een stokje. Heerlijk veel proteïne zegt hij. Ook lopen we nog tegen een krokodil aan het spit aan. Dat is best wel even een raar gezicht. Daarna terug naar het hotel om even op te frissen.

Grappigste taxi ooit

We stappen in een taxi en dit blijkt echt de grappigste rit ooit! Wat een vrolijke man is dit. En zingen heerlijk vals, kan hij als de beste. We gieren het uit van het lachen. Wat een rare dag is dit. Hij heeft een zonnebril op en op zijn hoofd een vrolijke haarband. Zo wil je echt elke dag wel uren in de taxi zitten.

What happend in Bangkok…

Na een heerlijke koude douche gaan we weer naar buiten en terug naar Khaosan road. En over de avond kan ik heel kort zijn; “what happend in Bangkok, stays in Bangkok”. We houden er in ieder geval een kleurrijk souvenir aan over, hahaha. Wat hebben wij een lol gehad vandaag, heerlijk! En zo als Marrit heel terecht zei; “We kunnen geen Buddha meer zien!’